In Giorgia Valli’s photographs (Bergamo, 1985. Lives and works between Italy and the USA) thedimension of the immanent, the everyday, the intimate merges with that of the imponderable,the eternal, the dream. Opposite worlds, but on which human nature is equally nourished, thatmix, dialogue, annihilate and at the same time feed each other, in a fluid oscillation between theparticular and the universal, giving life to a perfect unity, that leads to the place of intuition.
A silent and gentle observer, “Valli is photographing a world that is both there and not there”,opening up the dimension of the possible. And so grains of sand generate entire universes,tropical birds photographed in the cages of a zoo are simulacra of life in moors that seem sculptedin eternity, the moulds on the walls of an abandoned asylum become frescoes that scream thestories of unheard lives.
“I sink my hands into the earth looking for my roots,into that land on which I was born."
Valli interprets reality by generating lyrical visions that belong to a dimension suspended in timeand space. The world she gives us back is stripped of outer noise: what is other, outside of usmigrates towards the deep space of the intimate, of emotion, of meditation.
"I merge it with water seeing its movement arise in a sensual flow."
In her practice, Giorgia Valli combines photography and experimentation: the use of both digitaltechniques and the combination of different materials dilates the instantaneous gestuality of theshot in time. The image is transformed, charged with new signs and new meanings.
The images are the result of off-camera experiments made by the artist using the terrain of her childhood garden.Giorgia Valli acts directly on the photographic paper, in the darkroom, obtai- ning unique and unrepeatable images. The movement of the soil on the surface. The goal is to bring to light an intimate mapping that refers to a constellation, highlighted by the author by stitching together various sheets of photographic paper with colored threads until large images are obtained. The color component of the threads references a system used in astronomy to categorize stars according to their temperature: O=BLUE, B=BLUE, A=WHI- TE, F=WHITE-YELLOW, G=YELLOW, K=ORANGE, M=RED.
En las fotografías de Giorgia Valli (Bérgamo, 1985. Vive y trabaja entre Italia y Estados Unidos), la dimensión de lo inmanente, lo cotidiano y lo íntimo se fusiona con la del imponderable, lo eterno y el sueño. Mundos opuestos, pero en los que la naturaleza humana se nutre por igual, se mezclan, dialogan, aniquilan y al mismo tiempo se alimentan mutuamente, en una oscilación fluida entre lo particular y lo universal, dando vida a una unidad perfecta que conduce al lugar de la intuición.
Como observadora silenciosa y gentil, "Valli está fotografiando un mundo que está y no está al mismo tiempo", abriendo la dimensión de lo posible. Así, granos de arena generan universos enteros, aves tropicales fotografiadas en las jaulas de un zoológico son simulacros de la vida en páramos que parecen esculpidos en la eternidad, los mohos en las paredes de un asilo abandonado se convierten en frescos que gritan las historias de vidas no escuchadas.
"Hundo mis manos en la tierra en busca de mis raíces, en esa tierra en la que nací."
Valli interpreta la realidad generando visiones líricas que pertenecen a una dimensión suspendida en el tiempo y el espacio. El mundo que nos devuelve está despojado del ruido exterior: lo otro, fuera de nosotros, migra hacia el espacio profundo de lo íntimo, de la emoción, de la meditación.
En su práctica, Giorgia Valli combina la fotografía y la experimentación: el uso de técnicas digitales y la combinación de diferentes materiales dilatan la gestualidad instantánea de la toma en el tiempo. La imagen se transforma, cargada de nuevos signos y nuevos significados.
"Lo fusiono con agua observando cómo su movimiento surge en un flujo sensual."
Las imágenes son el resultado de experimentos fuera de cámara realizados por la artista utilizando el terreno de su jardín de la infancia. Giorgia Valli actúa directamente sobre el papel fotográfico en el cuarto oscuro, obteniendo imágenes únicas e irrepetibles. El movimiento del suelo en la superficie es manipulado por la artista para lograr imágenes que son únicas en su especie. El objetivo es sacar a la luz un mapeo íntimo que hace referencia a una constelación, destacada por la autora al unir varias hojas de papel fotográfico con hilos de colores hasta obtener imágenes más grandes. El componente de color de los hilos hace referencia a un sistema utilizado en astronomía para categorizar las estrellas según su temperatura: O=AZUL, B=AZUL, A=BLANCO, F=BLANCO-AMARILLO, G=AMARILLO, K=NARANJA, M=ROJO.